donderdag 7 oktober 2010

kerk Leon Battista Alberti - San Sabastiano in mantua (aangepast 22-10-2010)

Alberti's kerken in Mantua, ontworpen voor Marquis Ludovico Gonzaga, zijn herinterpretaties van kerkelijke architectuur in antieke termen. San Sebastiano is een Grieks-cross votiefkerk gerezen over een hoge crypte vol met pieren. De gevel (de stappen zijn modern) is een afgeplatte tempel voor gelede met vier pilasters(palen), het centrale venster te breken in het fronton. Het is een raadselachtig structuur, nooit voltooid, en ontsierd door twintigste-eeuwse restauraties


De bouw van de San Sebastiano begon in 1460. Toen Alberti stierf in 1472 was het werk nog niet voltooid. Als gevolg hiervan zijn veel van Alberti’s oorspronkelijke ideeën verloren gegaan.




Het bouwplan was gebaseerd op een Griekse kruis.


Bestand:Greek cross.svg


Alle waarden van de begin afmetingen van het gebouw kan worden vervat in een systeem van een paar wiskundige relaties. De interne metingen in braccia van het centrale plein, de armen van het kruis, en de portiek, vormen de volgende drie numerieke progressies:

Een vierde reeks wordt gevormd door de afmetingen van de hoofdingang portaal en de

Deze feiten vormen een solide basis voor de studie van de
Albertian ontwerpmethode: de afmetingen van de architecturale elementen worden bepaald door de eindige verhoudingen, de maten zijn met elkaar verbonden door wiskundige (maar niet muzikaal) progressies; de metingen te creëren numeriek evenredige drieklanken, die zelf evenredig met elkaar verbonden. Perfect in orde, harmonie, waarin het aantal links het zichtbare naar het onzichtbare: mathematische orde is niet alleen de volgorde van het goddelijke, maar ook de basis voor elke bestelling die kan worden bereikt in de realiteit.
absidioles:
Alle vier sequenties nemen hun ritme van de relatie 3:5. Bijgevolg, alle van de afmetingen van de tekening te maken van een goed gedefinieerde groep, die
duaden of drieklanken in de verhouding van 3:5. Het verband tussen de fundamentele dimensies van de het portiek, armen en plein van de bovenste kerk (10, 20 en 34) is te vinden in de reeks van de kwadraten van de eerste vijf getallen, als de som van de kwadraten van hetzij even of oneven nummers.

 
 
onze analyse van San Sebastiano in Mantua illustreert een dergelijk aaneengeschakeld systeem. Een zestiende eeuwse tekening biedt een fundamentele sleutel voor de interpretatie.

2 opmerkingen:

  1. let toch eens op de grammatica!
    deze treksten zijn gewoon uit een vertaalmachine en er is geen bron vermeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is reeds aangepast ook naar aanleiding van de eerdere gepresenteerde powerpoint

    BeantwoordenVerwijderen